Calendar

<< Mei 2019 >> 
 ma  di  wo  do  vr  za  zo 
    1  2  3  4  5
  6  7  8  9101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Boeddhisme in Thailand

phra-phuttiwongmunee-wdp-vihaan-20130504-135458-wvdePhra Phuttiwongmunee (overleden op 1 juli 2006) was de stichter van Wat Dhammapateep die de Tempel in Mechelen plechtig opende op 01 juli 2005.

Hij was Abt van Wat Chakkawatrajas in Bangkok en tevens Sub-Patriarch, lid van de Hoge Sangha Raad in Thailand.

Als de meester van Phra Khruvinaithorn Somsak Subhalert, gaf hij die de missie om als Abt de spirituele leiding van Wat Dhammapateep op zich te nemen.

In de vihaan van de Tempel staat een levensgrote vergulde sculptuur van hem (zie de foto rechts):

 

05-wcr-20090113-163125-wvde-450pWie in Bangkok in het hart van het Samphanthawong District, beter bekend als Chinatown, op zoek gaat naar Wat Chakkawatrajawas zal die niet gemakkelijk vinden. Chakkawat Road (ook: Thanon Chakrawat) is superdruk en buiten de verkeerslichten aan Yaowarat Road is oversteken levensgevaarlijk. Halverwege de baan, aan de ingang van de binnenmarkten aan weerszijden, lukt het wel. Honderd meter verder is zelfs een oversteekbrug maar die gebruikt niemand. Komende vanuit het centrum is er aan de linkerzijde op een vijftig meter voorbij de markt een poort met een smal straatje naar de Wat. Aan de straatkanten van het ganse huizenblok is niets te merken van de tempel maar aan de binnenzijde rond een plein zijn er verschillende grote gebouwen die samen de Wat vormen. Reken niet op de parkeergelegenheid in de Wat, in Bangkok is zoiets permanent volzet.

01-wcr-20070228-090345-wvde-450pAan de ingang van de Wat staat een bord met de volledige naam: Wat Chakkrawat Rachawat Woramaha Wihan (let niet op de schrijfwijze...). Het tempelcomlex werd gebouwd in de Ayuthaya periode en heette voorheen Wat Nangpluem of Sampluem. In Ayuthaya staat nog een Chedi Wat Sampluem. Toen in Bangkok het koninklijk paleis gebouwd werd verhuisden de Chiinezen die area bewoonden naar een gebied tussen het kanaal van Wat Samplum and Wat Sampheng, het huidige Chinatown.

Rama III gaf de huidige naam aan de Wat. Door hem is de geschiedenis van WCR nauw verbonden met die van Laos en het nationaal symbool de Phra Bang Boeddha was onder zijn bewind tijdelijk ondergebracht in WCR. Rama IV bracht in 1866 het beeld terug naar Luang Phrabang (genoemd naar de boeddha). Een kopie wordt vereerd in WCR.

12-wcr-20070301-080424-wvde-450p14-wcr-20070301-084348-wvde-450pOp het terrein staat een groot crematorium, een van de weinige in Bangkok. Het opvallendste gebouw echter is de Phra Prang in een typische Rama III stijl gelijkaardig aan die van Wat Ratchanaburi en in een Khmer type (getrapt) eerder dan in de Thaise equivalent.

De Vihaan en de muurschilderingen stammen uit de Ayuthaya periode. In de galerij rond de Ordinatiehall staan boeddhabeelden uit de tijd van Rama III en IV.

 Een volkse naam voor WCR is de krokodillentempel. WCR is misschien wel de enige plaats in bangkok waar nog levende krokodillen te vinden zijn. Tenminste, in 2005 was er nog minstens één levend exemplaar aanwezig maar in 2009 leek het dier verdwenen of verborgen. het houden van deze dieren schijnt ontstaan te zijn toen een paar werden gevangen in de nabijgelegen Chayo Prayarivier.

08-wcr-20050723-122334-wvde-450pBij een rondwandeling zien we andere merkwaardigheden: een kleine kunstmatige grot met voorwerpen ter herdenking van overledenen en met een donkere vorm in het midden die als de zogenaamde 'Schaduw van de Boeddha' wordt vereerd. Wat verder in een nis zit een beeld van de monnik Sankachai en de trap van een kleine Vihaan met bruinrode muren toont de beeltenis van de aardgodin in haar rol in het verhaal van de overwinnig van Mara door de Boeddha.

De Wat heeft een belangrijke educatieve functie met een grote school en heeft een campus die gelegen is in Kanjanaburi. Steun wordt verleend aan centra overal ter wereld, onder meer in Washington en uiteraard in Mechelen. WCR is de 'moedertempel' van WDP door de stichting in 2005 en door het verzekeren van de spirituele leiding in de persoon van de abt en door het gezantschap van de monikken die regelmatig naar Mechelen worden afgevaardigd.

Meer foto's: Fotogalerij

Lees meer:   Phra Phuttiwongmunee

                          Vroegere Abt van Wat Chakkawatrajawas, Sub-Patriarch - lid van de Hoge Sangha Raad van Thailand (+01/07/2006).

Het artikel is nog niet klaar maar er wordt aan gewerkt. Bedankt voor jullie geduld.label-website-in-opbouw

Misschien willen jullie helpen en zelf een artikel bijdragen, verbeteren of vertalen (Nederlands, Engels of Thais).

Stuur een e-mail of een bericht via de CONTACT pagina.

Web Admin.



LEES MEER:     De Sangha in Thailand

                          De vrouwelijke Sangha

_____ DEFINITIE VAN DE WAT _____

wat-drawing-20111120-095758-wvde-450x220pwat-drawing-20111120-095758-2-wvde-450x220p

Wat Dhammapateep wordt vertaald als 'de Tempel van het Licht van de Leer'. Gemakshalve wordt in het Nederlands taalgebruik, ook door de Thais, de Wat aangeduid als 'de Tempel'.

'WAT', afgeleid uit het Pali Vata, is een benaming gebruikt in Thailand, Laos en Cambodja, die wordt vertaald als een tempel of een klooster maar die vertaling is niet correct. In het Westen wordt een onderscheid gemaakt tussen een klooster en een tempel, tussen een monnik en een priester. De tempel wordt dan gezien als een plaats waar de ceremoniële handelingen en de verering plaatsvinden onder leiding van de priester. Een klooster is de verblijfplaats van de monniken. De Wat daarentegen is meer  dan een tempel of een klooster en kan zelfs beide omvatten. Het is een omsloten geheel van een of meer gebouwen met mogelijk verschillende functies. Er is bovendien geen onderscheid tussen monnik en priester.

In de Wettelijke Statuten van Wat Dhammapateep wordt de 'Wat' gedefinieerd als volgt:

Wat Dhammapateep maakt deel uit van het boeddhisme in de Thaise Theravada traditie en is een volwaardige Tempel (Wat) die aan de behoeften en de vereisten van deze traditie voldoet. ... Onder de Tempel wordt verstaan, niet enkel de plaats voor de boeddhistische verering en rituelen, maar het ommuurde of afgesloten geheel van gebouwen, schrijnen, monumenten, terreinen en voorzieningen die een onlosmakelijk geheel vormen, met onder meer, maar niet limitatief of noodzakelijk aanwezig, een ceremoniehal voor boeddhistische verering, een ordinatiehal, een beltoren, een bibliotheek, openbare paviljoenen voor diverse doeleinden, kunstvoorwerpen en beelden (bijvoorbeeld Boeddha voorstellend), plaatsen of ruimten voor diverse activiteiten, zoals bijvoorbeeld meditatie, de dagelijkse maaltijd, het gesprek tussen leken en monniken, de plaatsen voor verzorging en huisvesting van de monniken, de keuken, een school en de feestzaal.

FaLang translation system by Faboba