Calendar

<< September 2018 >> 
 ma  di  wo  do  vr  za  zo 
       1  2
  3  4  5  6  7  8  9
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Wedergeboorte.

Wedergeboorte is het opnieuw plaatsvinden van geboorte na de dood. De cyclus van dood en wedergeboorte is zonder eind, tenzij men de Verlichting ( Pali : nibbana ) bereikt heeft. Dan is er na het overlijden geen verdere wedergeboorte ( Pali : parinibbana ). Wedergeboorte is NIET hetzelfde als reïncarnatie. Reïncarnatie veronderstelt het geloof in een zelf of ziel. Voor boeddhisten bestaat er geen permanente zelf of ziel.

Lees meer :

Morele kwaliteit.

De morele kwaliteit van iemands gedrag en handelen oefent grote invloed uit op de kwaliteit van de volgende wedergeboorte. Niet handelen volgens de morele voorschriften leidt tot een slechte wedergeboorte in slechte levensomstandigheden. Moreel goed gedrag leidt tot een goede wedergeboorte in goede omstandigheden.

Goed gedrag in het huidige leven is echter geen garantie voor een gunstige wedergeboorte. Acties van vorige levens kunnen nog lange tijd invloed uitoefenen op het huidige leven, en op de kwaliteit van de wedergeboorte.

De mentale staat tijdens het overlijden is van zeer grote invloed op de kwaliteit van de wedergeboorte. Rustig zijn, afstand nemen en loslaten op het moment van zijn overlijden heeft een zeer gunstige invloed op de kwaliteit van de wedergeboorte. Overlijden is iets natuurlijk, normaal en onvermijdelijk. Het spreekt voor zich dat iemand die zich tijdens zijn leven nooit met dood heeft ingelaten daar meestal niet in zal slagen.

Zelfloos.

Wedergeboorte is volgens het boeddhisme een feit. Toch is er geen " wezen " dat herboren wordt. Dit is één van de moeilijkste punten uit de boeddhistisch leer, en ook het meest belangrijke verschilpunt  met om het even welke andere religie of godsdienst.

Wanneer een kaars op het punt staat uit te doven, kan het laatste beetje vuur van de oude kaars gebruikt worden om een nieuwe kaars  te doen ontbranden. De vlam springt over van de oude naar de nieuwe kaars. Er is dus een oorzakelijk verband tussen het vuur van de oude en de nieuwe kaars. Toch is het niet hetzelfde vuur, noch is het dezelfde kaars. Het vuur van de nieuwe kaars komt echter van het vuur van de oude kaars. Het vuur staat symbool voor het bewustzijn ( Pali : vinnana ). Dit bewustzijn staat onder voortdurende invloed van verlangen, aversie en onwetendheid.

Als men goed naar een kaarsvlam kijkt, kan men zien dat het vuur van de vlam niet constant is maar voortdurend flikkert en veranderlijk is. Veranderlijkheid of impermanentie ( Pali : anicca ) is een ander zeer belangrijk boeddhistisch begrip. Het bestaan van een onveranderlijke ziel of zelf wordt niet erkend. Er is geen ziel, zelf of " ware ik " die door verlichting bevrijd kan worden. Er is geen verlossing mogelijk door zijn toevlucht te zoeken in de Boeddha of een God. Het bewustzijn is veranderlijk ( Pali : anicca ) en niet –zelf ( Pali : anatta ). Het is zonder ultieme bezitter, en daarom kan er geen sprake zijn van een " herboren persoon ". Toch is er wedergeboorte.

Wedergeboorte kan plaatsvinden als mens of dier. Het kan plaatsvinden in deze wereld of in een andere. In een hemel of in een hel. In een geestenwereld of in een wereld waar de wezens geen fysiek lichaam hebben. Ook al deze wedergeboortes zijn veranderlijk en tijdelijk. Enkel wie als mens geboren wordt, kan de Verlichting bereiken. De kans als mens geboren te worden is zeer klein.

Geboorte is de oorzaak van ouderdom, ziekte en dood. Wedergeboorte maakt ons duidelijk dat er na de dood opnieuw geboorte, ouderdom, ziekte en dood volgen zonder einde, tenzij we de Verlichting bereiken.

Wedergeboorte geeft een principe weer dat van toepassing is op het vorige, huidige en toekomstige leven. Wie goed begrijpt wat wedergeboorte is, zal ogenblikkelijk en zonder twijfel zijn moreel gedrag ten goede veranderen of zal ten minste de intentie hebben om dat te doen. Heilzaam, goed en positief moreel gedrag vormen immers de basis voor een vredevol en harmonieus leven. Voor zichzelf en voor anderen voor het heden en de toekomst. Voor alle mensen, voor alle wezens en voor alle werelden. Het is het begin en het einde van alles wat de Boeddha onderwezen heeft. Doe het goede, en vermijd het kwade. Dat is de Leer van de Boeddha.

FaLang translation system by Faboba