Calendar

<< September 2018 >> 
 ma  di  wo  do  vr  za  zo 
       1  2
  3  4  5  6  7  8  9
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Het Edele Achtvoudige Pad

Het Edele Achtvoudige pad is een handelingsplan in acht stappen dat de mens in staat stelt zijn geestelijke toestand te veranderen door de oorzaken van het lijden aan te pakken. Het is de weg van de bevrijding, met als doel tot ' Ontwaken of Verlichting ' te komen.


De drievoudige indeling van het Achtvoudige Pad:

Het wiel met acht spaken, staat symbool voor het Achtvoudige Pad. De acht ' spaken ' zijn verdeeldachtvoudig-pad-drievoudige-indeling-wvde-20120501 in drie verschillende categorieën. De eerste twee behandelen het vermogen om te observeren, de verschijnselen te begrijpen en de wil om te oefenen. Ze richten zich dus rechtstreeks op onze intelligentie en op onze wijsheid. De spaken drie, vier en vijf proberen een morele houding te ontwikkelen in onze relatie met anderen. De spaken zes, zeven en acht werken op zichzelf en geven aan hoe we onze mentale staat stabiel en zuiver houden door meditatie. Laten we nu kort de acht spaken van het wiel bespreken.
Klik op de afbeelding:

De acht 'spaken' of elementen van het Pad:  

In de Pali tekst begint elk element met het woord sammā, wat hier vertaald is als 'juist'. Andere betekenissen die worden gegeven zijn onder meer: volledig, perfect, wijs, ....

1. Het juiste Inzicht.

Een verkeerd begrip en perceptie van de waarheid, is de basis voor onwetendheid. Het juiste inzicht staat dus op de eerste plaats. De zeven volgende zijn daarvan afgeleid. Ze ondersteunen ons in het bereiken en het behouden van het juiste inzicht. Eerder dan het begin van het Pad, vormt het juiste inzicht het besluit. Wie zich totaal heeft bevrijd van zijn onwetendheid, is bevrijd van kringloop de wedergeboortes en is ' Verlicht '.

Het juiste inzicht betekent inspanningen doen om onszelf voortdurend vragen te stellen over het gerechtvaardigd zijn van onze handelingen en meningen en over de waarachtigheid van alle informatie die op ons toe komt. Niets als vaststaand beschouwen, nergens geloof aan hechten zonder het eerst uitgebreid te hebben onderzocht. Het is ook nadenken over de gevolgen van wat we denken, zeggen of doen. Het is ook afstand nemen van wat anderen denken, wie ze ook zijn ( ouders, vrienden, bazen, politici, boeken, media, lesgevers ... ). Verder afstand bewaren van modetrends, hype's en tendensen door alles nuchter te beoordelen op basis van ons eigen onderscheid, en af te toetsen hoe die meningen zich verhouden tot de Dhamma.

[Element 1. gaat over de Vier Edele Waarheden]


2. De juiste Intentie.

Hier gaat het over het sturen van onze wil, die voorafgaat aan wat we doen en wat ons motiveert. De mate waarin we onze gevoelens kunnen beheersen, onze gedachten daarbij kunnen zuiveren van kwaadwilligheid, wreedheid of overdreven zinnelijkheid. De juiste intentie is standvastig en volhardend, de doelen die ze zich stelt zijn volstrekt eervol, zuiver en goed.


3. Het juiste Woordgebruik.

Zijn woorden wikken en wegen, nadenken alvorens te spreken, niet liegen, geen kwaad spreken, scheldpartijen en holle worden vermijden : dat is de eerste morele handeling en het werktuig om tot evenwichtige relaties te komen met onze medemensen.


4. De juiste Handeling.

Elke verkeerde handeling met betrekking tot het lichaam vermijden : levende wezens doden, nemen wat ons niet is gegeven of niet toebehoort ( diefstal, milieuverontreiniging, gebrek aan respect voor bezittingen, enz.), seksueel wangedrag.


5. Het juiste Levensonderhoud.

Elke professionele activiteit die anderen kan schaden vermijden. Alle beroepen die gebaseerd zijn op bedrog en begeerte ( wapenhandel, handel in alcohol, drugs en tabak, enz.).


6. De juiste Inspanning.

Het werken aan zichzelf. Zich voortdurend oefenen om negatieve gedachten en mentale instellingen te overwinnen die gehechtheid, woede, lust, haat of illusie toelaten. Steken die toch de kop op, dan moeten alle inspanningen worden geleverd om ze te bestrijden. We moeten de nodige kracht ontwikkelen om een positieve instelling te laten groeien, gebaseerd op onbaatzuchtige liefde en mededogen.

7. De juiste Aandacht.

Aandacht is één van belangrijkste punten in het boeddhisme. Het is een staat van aangescherpt bewustzijn van al wat in en rond jezelf gebeurt. Aandachtig zijn is helemaal aanwezig zijn op het moment zelf, zonder toe te laten dat onze geest ons afleidt met gepieker over het verleden of over de toekomst. Aandachtig zijn verhoogt onze waarnemingsmogelijkheden aanzienlijk. Bovendien brengt het diepe rust.


8. De Juiste Concentratie.

Ook wel de juiste meditatie. Zich ontwikkelen door te mediteren is de kern van alle boeddhistische vaardigheden. Dit is voer voor een apart hoofdstuk.


FaLang translation system by Faboba