Calendar

<< December 2018 >> 
 ma  di  wo  do  vr  za  zo 
       1  2
  3  4  5  6  7  8  9
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
boeddh-congres-group-photo-20140823

Grootste boeddhistisch congres ooit in België,

met de 8ste Jaarlijkse Algemene Vergadering van de Unie van Thaise Sanghas in Europa. Op 22-24 augustus 2014 in Mechelen, in het historische en spirituele complex van het Aartsbisschoppelijk Groot Seminarie (het Diocesaan Pastoraal Centrum Mechelen, F.de Merodestraat 18, B-2800 Mechelen, België).

Meer informatie over het congres: het programma en een beschrijving: het persbericht.

Georganiseerd en gesponsord door Wat Dhammapateep Mechelen, dank zij het werk en de donaties van de vrijwilligers en leden van de Tempelgemeenschap. De media, kranten, radio, televisie en internet, kondigden de gebeurtenis aan met treffende titels:

GROOTSTE BOEDDHISTISCHE BIJEENKOMST IN BELGIE OOIT
       (Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, De Morgen, KerkNet, ...) 
INTERNATIONAAL THERAVADACONGRES IN MECHELEN (Het Boeddhistisch Dagblad) 
MECHELEN KRIJGT GROOTSTE BOEDDHISTISCH CONGRES OOIT IN ONS LAND (RTV Nieuws - TV)  Videoutse-video-thumn
BOEDDHISTEN UIT DE HELE WERELD SAMEN IN MECHELEN  (Het Journaal 1 - De Redactie - TV)        Videoutse-video-thumn
22-24 AUGUSTUS UITZONDERLJK BOEDDHISTISCH CONGRES (Boeddha Magazine)
IN MECHELEN START VANDAAG EEN GROOT INTERNATIONAAL BOEDDHISTISCH CONGRES (Radio 2 - Antwerpen)
CONGRES: MECHELEN ALS BOEDDHISTISCHE BAKERMAT 
MECHELEN WORDT BINNENKORT EVEN HET BOEDDHISTISCH CENTRUM VAN DE WERELD  
8STE ALGEMENE JAARLIJKSE VERGADERING VD UNIE VAN THAISE SANGHA IN EUROPA 
RECORDAANTAL MONNIKEN KOMT NAAR DE STAD

 MECHELEN GEKOZEN VOOR INTERNATIONAAL BOEDDHISTISCH CONGRES (N-E) (C. Verboven):     Videoutse-video-thumn


Lees meer:   BETEKENIS, EVALUATIE EN COMMENTAREN

Nabeschouwing over het boeddhistisch congres (Boeddhistisch Dagblad 01/09/2014, Waldimar Van der Elst, voorzitter Wat Dhammapateep)

Het vorige week in Mechelen afgesloten boeddhistisch congres (lees: meer dan alleen de meeting van de Unie van Thaise Sangha’s (UTSE) in Europa) werd in alle media aangekondigd als de grootste boeddhistische bijeenkomst ooit in België gehouden. De groepsfoto bewijst in elk geval de aanwezigheid van de top van het theravada boeddhisme van Thailand, Europa en de VS.

em>Het belang is moeilijk in te schatten. In elk geval krijgt de maatschappij een beter beeld van het boeddhisme, namelijk dat het boeddhisme ook de theravada traditie betreft. Dat is anders dan wat uit de mediaberichten in België blijkt, die enkel gefocust lijken op de mahayana traditie met het humanitaire en politieke nieuws over de Dalai Lama en Tibet.  De Wat (tempel) Dhammapateep in Mechelen zette met de prestigieuze organisatie Mechelen op de kaart als een belangrijk boeddhistisch centrum.

Er waren drie 'maatschappelijk getinte toespraken. De vertegenwoordiger van de Stad Mechelen, 1ste Schepen Marc Hendrickx,stond ook als Vlaams Volksvertegenwoordiger even stil bij de eer die Vlaanderen te beurt viel gastheer te mogen zijn van dit internationaal congres. De Thaise ambassadeur in Brussel (en de EEG) Nopadol Gunavibool, sprak over 'Promoting Buddhism Overseas'. De voorzitter van Wat Dhammapateep werd gevraagd een brief van de rooms-katholieke Aartsbisschop Léonard voor te lezen. Mooi daarin was de symbolische betekenis van de historische en spirituele locatie ter beschikking gesteld door de Kerk: het 'Groot Seminarie' de plaats waar, sinds de 16de eeuw, nagenoeg alle priesters  ooit hun opleiding kregen. Het besluit is dat wijsheid, meditatie, verlichting, dialoog geprezen en gevonden wordt boven alle grenzen van religies en levensbeschouwingen.

Een probleem voor autochtone Belgen en andere genodigden was dat de verzamelde monniken hun vergadering en de speeches (van de verschillende Thaise en andere boeddhistische organisaties) in het Thais hielden. Waldimar Van der Elst, voorzitter van Wat Dhammapateep: ‘"Probeer maar iemand te vinden die je daarover iets kan vertellen. Iemand die de taal beheerst maar ook iets zinnig kan zeggen met betrekking tot de inhoud. Ik bestudeer al tien jaar de problemen van de boeddhistische tempel en heb talloze tempels bekeken en contacten gehad in Europa, Thailand en Amerika, met de bedoeling iets te leren om de knelpunten van juridische, professionele (management) en sociale aard op te lossen."

Gaat de UTSE de lokale (verschillende nationale) problematieken 'Europees' oplossen? Ze kunnen een vergelijking maken met de aanpak van de Europese Economische Unie, met multinationals of organisaties van de Katholieke Kerk en Islam die verspreid zijn over het continent. Er zijn  tempelhoge (torenhoge) problemen van communicatie, integratie en competentie. Iedereen beseft toch dat er een cultureel conflict bestaat tussen de Thaise en westerse maatschappij. Gaan Thaise abten dat allemaal oplossen, over wat praten ze en wat zijn de resultaten die de bijeenkomst gegenereerd heeft, dat zijn vragen die journalisten en anderen over het congres stellen.

Boeddhistische kwesties moesten er zeker niet behandeld worden, daarvoor hebben de abten genoeg bagage meegekregen uit hun Thaise achtergrond. Daar gaat het dus niet over. De nog recente ontwikkeling van de UTSE gaat gepaard met organisatorische vraagstukken over structuur, lidmaatschappen, regelgeving enz. Nu is de Unie aangekomen bij een verzameling van Thaise tempels van zowat alle Europese landen.

Waldimar Van der Elst: “Ik had zeer interessante gesprekken met een afgevaardigde van de (Thaise Koninklijke) Mahachulalongkorn universiteit en vooral met een abt uit Californië. De oplossing voor alle problemen is volgens hen zeer simpel. De abt houdt zich enkel bezig met de Leer, de boeddhistische ceremonies en spiritualiteit. Alle seculiere aspecten zijn volgens hem voorbehouden aan leken met de nodige kwalificaties (opleiding en ervaring en geen statusposities). Een monnik praat niet over geld, hij handelt er niet mee en bezit het niet: dat zijn toch boeddhistische regels. Betreffende maatschappelijke aspecten, beschouw maar het westerse evangelie van de scheiding van kerk en staat. Ik vernam wat dat betreft dat er gepland wordt in de UTSE om de leken bestuurders van de tempelorganisaties (vereniging zonder winstoogmerk, Verein, stichting, Charity enz.) te betrekken. Zal de uiteindelijke uitkomst zijn dat de problematieken op andere schouders terechtkomen dan deze van de monniken?


FaLang translation system by Faboba